1. Definicje
Paczka – rzeczy opakowane w sposób wymagany lub zwyczajowo przyjęty, zlecone przez Klienta do przyjęcia, przemieszczenia i doręczenia na podstawie PN. Wymiary Paczki nie mogą przekraczać: suma obwodu i najdłuższego boku: 3 metry, przy czym najdłuższy bok Paczki może mierzyć max 2 metry. Waga brutto jednej Paczki nie może przekraczać 50 kg.
Potwierdzenie nadania (PN) – dokument wystawiany przez Nadawcę, stanowiący dowód zawarcia Umowy o świadczenie Usługi, a także przyjęcia Przesyłki przez PRZESYŁKI KURIERSKIE EMILA. Rolę potwierdzenia nadania spełnia również udostępniony Klientowi i nadawany każdej Paczce indywidualny numer trackingowy, dzięki któremu klient może zidentyfikować i prześledzić swoja Przesyłkę poprzez stronę internetową podaną Klientowi przez Przewoźnika.
Przesyłka – wszystkie Paczki przyjęte przez Przewoźnika na podstawie jednej umowy w danym dniu w celu przemieszczania od jednego Nadawcy i doręczenia do jednego Odbiorcy.
Kurier – osoba działająca w imieniu i na rzecz Przewoźnika wykonująca część Usługi na zasadach umowy i Regulaminu.
Przewoźnik – PRZESYŁKI KURIERSKIE EMILA z siedzibą: ul. Moniuszki 33, Żary, Polska, będąca pośrednikiem usługi transportowej na zlecenie Nadawcy, Odbiorcy Przesyłki lub osoby trzeciej.
-
- Obowiązki i odpowiedzialność Przewoźnika
- Przewoźnik zobowiązany jest do odebrania od Nadawcy i dostarczenia do Odbiorcy Przesyłki w ramach wykonania Usługi.
- Przewoźnik zobowiązuje się do doręczenia Przesyłki do Odbiorcy w terminie do siedmiu dni roboczych od momentu przekazania Przesyłki Kurierowi.
- Przewoźnik zastrzega sobie możliwość wydłużenia czasu realizacji usługi z przyczyn nieleżących po stronie Przewoźnika.
- Przewoźnik odpowiada za utratę, ubytek lub uszkodzenie Przesyłki powstałe w czasie od jej przyjęcia do przemieszczania, aż do dostarczenia (wydania), a także za zwłokę w wykonaniu Usługi.
- Maksymalna wartość odszkodowania jaką przewoźnik może wypłacić za szkody wynikłe z nienależytego wykonania Usługi wynosi 300 Euro za pojedynczą Paczkę. Przewoźnik nie odpowiada za szkody wycenione powyżej tej kwoty.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie Przesyłki, albo zwłoka w realizacji Usługi i Usług dodatkowych powstały, w szczególności:
- z przyczyn występujących po stronie Nadawcy albo Odbiorcy, lub osoby trzeciej, którą te osoby się posługiwały, nie wywołanych winą Przewoźnika,
- z właściwości rzeczy nadanych do przemieszczenia,
- wskutek działania Siły wyższej,
- z nadania przez Nadawcę pod nazwą niezgodną z rzeczywistością, nieścisłą lub niedostateczną rzeczy, które Przewoźnik zgodnie z przepisami lub Regulaminem nie przyjmuje do przemieszczania,
- z braku, niedostateczności lub wadliwości opakowania Paczki (Przesyłki) narażonych w ten sposób na uszkodzenie lub ubytek zawartych w niej rzeczy,
- z niedostateczności lub niedokładności oznakowania Paczki (Przesyłki),
- ze szczególnej podatności przemieszczanych rzeczy na szkodę wskutek wad lub naturalnych ich właściwości,
- z załadowania, rozmieszczenia lub wyładowania Przesyłki przez Nadawcę, Odbiorcę albo przez osoby działające na rachunek Nadawcy lub Odbiorcy,
- niedostateczności lub wadliwości cech, lub numerów na sztukach Paczek (Przesyłki),
- z jakiejkolwiek innej przyczyny wynikłej bez winy Przewoźnika.
- Przewoźnik nie odpowiada za ubytek Przesyłki, której wagi lub liczby sztuk rzeczy w niej zawartej nie sprawdzał w chwili przyjęcia, jeżeli dostarczy ją bez śladów naruszenia opakowania zabezpieczającego przez Nadawcę plombą, pieczęcią lakową, taśmą Nadawcy lub w inny podobny, trwały sposób.
- Przewoźnik odpowiada wyłącznie za rzeczywiste udowodnione straty poniesione przez Klienta wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania usługi z wyłączeniem utraconych korzyści, zysków lub dochodu przez Klienta lub osobę trzecią, chyba że spowodowane one zostały winą umyślną Przewoźnika.
- Jeżeli strata jest skutkiem okoliczności, za które Przewoźnik odpowiada w części, wówczas jego odpowiedzialność jest ograniczona do zakresu, w jakim te okoliczności wpłynęły na powstanie straty.
- W razie uszkodzenia Przesyłki odszkodowanie ustala się w wysokości odpowiadającej procentowemu zmniejszeniu się jej wartości.
- W razie utraty Przesyłki lub Paczki odszkodowanie ustala się w wysokości odpowiadającej rzeczywistej wartości utraconej Paczki, nie większej jednak niż kwota określoną w pkt 1 powyżej
- Oprócz odszkodowania określonego w ust. 9 i 10 powyżej, Przewoźnik zwraca opłatę za transport w pełnej wysokości – w razie utraty Przesyłki, w odpowiedniej części – w razie ubytku, a w razie uszkodzenia – w wysokości odpowiadającej procentowemu obniżeniu wartości.
- W razie zwłoki w dostarczeniu Przesyłki, jeżeli Klient udowodni, że wynikła stąd dla niego szkoda, Przewoźnik obowiązany jest zapłacić odszkodowanie w rzeczywistej wysokości, jednak nie wyższej niż wysokość wynagrodzenia za usługę, z której wykonaniem się spóźnił.
- Przewoźnik odpowiada za utratę, niewykorzystanie lub nie należyte wykorzystanie dokumentów wypełnionych i załączonych przez Nadawcę do dokumentu PN, chyba, że nie ponosi winy. Odpowiedzialność Przewoźnika za udowodnione szkody w takim przypadku ograniczona jest do wysokości wynagrodzenia za Usługę, dla wykonania której dokumenty zostały dołączone.
- W przypadku odstąpienia od umowy przez Nadawcę z przyczyn leżących po stronie Przewoźnika, odpowiedzialność Przewoźnika za udowodnioną szkodę z tego tytułu ograniczona jest do wysokości wynagrodzenia za usługę, od wykonania której Nadawca odstąpił.
- Obowiązki i odpowiedzialność Przewoźnika
-
- Obowiązki i odpowiedzialność Nadawcy/Klienta
- Nadawca jest zobowiązany dokładnie (bez błędów i pomyłek), kompletnie, czytelnie opisać przesyłkę danymi adresowymi i kontaktowymi Odbiorcy.
- Nadawca jest zobowiązany przekazać przesyłkę Przewoźnikowi w stanie umożliwiającym prawidłowe wykonanie usługi i wydanie przesyłki bez ubytku i uszkodzenia.
- Nadawca zobowiązany jest oddać przesyłkę w opakowaniu. Opakowanie powinno między innymi:
- być odpowiednio wytrzymałe, zamknięte i zabezpieczone skutecznym środkiem, takim jak taśma samoprzylepna
- uniemożliwiać dostęp do zawartości bez pozostawienia widocznych śladów, być odpowiednio opisane, gdy wymagają tego właściwości lub zawartość przesyłki. W opakowaniu przesyłki nie wolno stosować zabezpieczeń mogących uszkodzić tę lub/i inne przewożone przesyłki
- Składając zlecenie Nadawca/Klient zobowiązany jest przekazać Przewoźnikowi następujące informacje, niezbędne do wykonania usługi:
- dane Nadawcy: nazwa firmy lub imię i nazwisko Nadawcy,
- adres Nadawcy, w tym kod pocztowy,
- telefon kontaktowy do Nadawcy,
- datę nadania przesyłki,
- dane Odbiorcy: nazwa firmy lub imię i nazwisko Odbiorcy,
- adres Odbiorcy, w tym kod pocztowy,
- telefon kontaktowy do Odbiorcy
- liczbę paczek i wagę przesyłki,
Poprzez złożenie zamówienia Nadawca potwierdza zgodność deklarowanych danych ze stanem faktycznym oraz zgodę na warunki zawarte w niniejszym Regulaminie.
- Nadawca/Klient ma obowiązek uregulowania należności za wykonaną usługę w momencie złożenia zamówienia Przesyłki lub najpóźniej 1 dzień roboczy po nadaniu, jeżeli strony uzgodniły to wcześniej.
- Przewoźnik jest uprawniony do odmowy przyjęcia zlecenia bez podania przyczyn oraz do odmowy wykonania zlecenia, jeżeli stanowiłoby to naruszenie prawa, Umowy lub Regulaminu.
- Obowiązki i odpowiedzialność Nadawcy/Klienta
-
- Płatność
- Za świadczone usługi opłatę uiszcza Płatnik. Płatnikiem może być Nadawca, Adresat lub osoba trzecia wskazana przez Nadawcę.
- Płatnik ma obowiązek uregulowania należności za wykonaną usługę w momencie złożenia zamówienia Przesyłki lub najpóźniej 1 dzień roboczy po nadaniu, jeżeli strony uzgodniły to wcześniej.
- Wszelkie opłaty za świadczone usługi ustalane są według aktualnie obowiązującego cennika PRZESYŁKI KURIERSKIE EMILA i płatne są przelewem, kartą kredytową lub wpłatą na konto w momencie złożenia zamówienia przesyłki lub – po uprzednim ustaleniu między Przewoźnikiem a Płatnikiem gotówką przy odbiorze lub po nadaniu przesyłki jednak nie później niż 1 dzień roboczy po nadaniu przelewem,kartą kredytową lub wpłatą na konto.
- Płatnik nie może dobrowolnie zamienić uzgodnionej formy płatności bez ponownego uzgodnienia z Przewoźnikiem.
- Przewoźnikowi przysługuje prawo zatrzymania na wszelkich Przesyłkach Klienta znajdujących się w posiadaniu Przewoźnika, w celu zabezpieczenia wszystkich roszczeń przysługujących Przewoźnikowi wobec Klienta bez względu na tytuł. Przewoźnik może także wstrzymać świadczenie Usług wynikających z Umowy do czasu spełnienia świadczeń przez Klienta, z którymi znalazł się on w opóźnieniu i obciążyć Klienta wszelkimi kosztami związanymi z wstrzymaniem świadczeń i magazynowaniem.
- Przewoźnikowi przysługuje prawo zastawu na Przesyłce w celu zabezpieczenia roszczeń wynikających z Umowy od momentu jej przyjęcia do momentu jej doręczenia.
- Przewoźnikowi przysługuje prawo wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym, w przypadku braku terminowego regulowania należności z tytułu świadczenia Usług.
- Przewoźnikowi przysługuje prawo do naliczania odsetek ustawowych za nieterminowe regulowanie należności z tytułu świadczenia Usług oraz obciążania Klienta kwotami stanowiącymi koszt windykacji tych należności.
- Płatność
-
- Przesyłki i ich zawartość
- Przewoźnik nie przyjmuje do przemieszczania i doręczenia Przesyłek zawierających:
- rzeczy, których przemieszczanie jest zabronione na podstawie przepisów prawa lub umów, konwencji czy porozumień międzynarodowych, których stroną jest Irlandia
- rzeczy niebezpiecznych, mogących wyrządzić szkodę osobom lub mieniu czy też spowodować zanieczyszczenie bądź uszkodzenie innych przesyłek materiałów wybuchowych
- materiałów łatwopalnych i żrących
- alkoholu
- papierosów
- broni palnej
- dzieł sztuki
- biżuterii
- rzeczy, na których przewóz wymagane jest odrębne zezwolenie
- pieniędzy, czeków i innych papierów wartościowych na okaziciela
- żywych zwierząt
- roślin
- towarów wymagających temperatury kontrolowanej
- produktów leczniczych w rozumieniu ustawy Prawo farmaceutyczne, komponentów
- do produkcji produktów leczniczych, narkotyki oraz substancje psychotropowe i halucynogenne
- rzeczy łatwo psujących się
- przedmioty, dla których wymagane jest oznakowanie znakami akcyzy
- innych rzeczy, których właściwości mogą stanowić zagrożenie dla ludzi bądź narażać inne Przesyłki na zniszczenie, uszkodzenie, zabrudzenie, itp.
- Przekazanie paczki o rozmiarze lub wadze większych niż wskazane definicji Paczki – nie stanowi zawarcia umowy, a przekazane w tych warunkach Przesyłki zostaną zwrócone do Nadawcy na jego koszt w terminie trzech dni roboczych.
- Przewoźnik nie przyjmuje do przemieszczania i doręczenia Przesyłek zawierających:
- Przesyłki i ich zawartość
- Reklamacje
- Roszczenia z tytułu nienależytego wykonania umowy o świadczenie Usługi wygasają wskutek przyjęcia Przesyłki bez zastrzeżeń. Nie dotyczy to jednak roszczeń z tytułu niewidocznych w chwili wydania ubytków lub uszkodzenia Przesyłki. Odpowiedzialność Przewoźnika w takim przypadku zachodzi tylko wtedy gdy Klient udowodni, że do szkody doszło w czasie od przyjęcia przesyłki do przemieszczania, aż do chwili jej wydania.
- Reklamacje z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o świadczenie Usług może składać wyłącznie Klient, który zlecił ich wykonanie. Reklamacje złożone przez inne osoby zostaną im zwrócone z pouczeniem o osobie uprawnionej do złożenia reklamacji.
- Reklamacje należy składać drogą mailową do PRZESYŁKI KURIERSKIE EMILA w terminie 2 (dwóch) dni licząc od dnia doręczenia, a w razie utraty Przesyłki – w terminie 14 (czternastu) dni licząc od dnia przyjęcia Przesyłki przez Przewoźnika do przemieszczania, pod rygorem utraty prawa do ewentualnych roszczeń.
- Jeżeli z reklamacją występuje inna osoba niż Klient, który zlecił Usługę, powinna ona dołączyć dokument przelewu praw, albo pełnomocnictwo.
- Po zgłoszeniu faktu szkody lub utraty przesyłki klient powinien dostarczyć wszelkie dokumenty niezbędne do przeprowadzenia procesu reklamacji w ciągu 14 (czternastu) dni od daty zgłoszenia reklamacji.
- Reklamacja powinna być rozpatrzona w terminie 60 dni licząc od dnia złożenia pełnej reklamacji wraz z niezbędnymi dokumentami.
- Pełna pisemna reklamacja powinna zawierać:
- oznaczenie firmy, siedziby i adresu reklamującego oraz numer rachunku bankowego, na który należy przesłać ewentualne odszkodowanie kwotę roszczenia wraz z uzasadnieniem,
- numer przesyłki
- podstawę reklamacji
- odpowiednie dokumenty uzasadniające wysokość roszczenia (oryginał faktury VAT zakupu, rachunki, paragony lub kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem, kalkulacja kosztów wytworzenia, inne dokumenty potwierdzające wysokość roszczenia)
- kopię protokołu o stanie Przesyłki / kopię protokołu szkody.
- Przewoźnik może zażądać od reklamującego dodatkowych dokumentów koniecznych do rozpatrzenia reklamacji.
- Reklamacje zgłoszone po terminie, reklamacje niekompletne (nie spełniające warunków wymienionych punkcie 7. powyżej) reklamacje uzupełnione po terminie lub reklamacje wniesione przez osobę nieuprawnioną traktuje się jak nie wniesione.
- Po rozpatrzeniu reklamacji, Przewoźnik powiadamia pisemnie lub drogą mailową reklamującego o sposobie załatwienia reklamacji, ewentualnym odszkodowaniu oraz terminie i sposobie przekazania należności.
- Nadawcy nie przysługuje prawo potrącenia kwot roszczenia od aktualnych, przeszłych bądź przyszłych należności
- Wszelkie spory sądowne będę rozpatrywane przed sądem właściwym w Żarach 68-200 gdzie znajduje się siedziba firmy.